torsdag, februari 12, 2009

Allan Blom

Allan Blom är en politiker som jag hörde om för länge sedan då jag själv var aktiv inom SU och hans namn väcker en stor respekt bland politiker i Finlands alla partier. Därför tvekade jag inte en sekund då Allan frågade ifall han kunde skriva en kolumn på Svenska Centerns sida i Centerns språkrör Suomenmaa. Det var en mycket aktuell och tänkvärd kolumn som den gode Allan kom fram med. Under dagens lopp har jag också som väntat fått enbart positiv respons från centerpolitiker över hela landet som läst kolumnen. Vår kolumn i Suomenmaa har blivit mycket populär bland tidningens läsare. Den isolationspolitik som idag förs inom Sfp fjärmar helt klart partiet från Centerpartiet och vissa riksdagsmän inom Sfp har låga stilpoäng i regeringskretsar. Det är att hoppas att Allans text delvis ljuter olja på de allt högre vågor som kan skönjas i vårt parti. Allan har som erfaren politiker observerat att Sfp kommer att ligga risigt till i regeringsförhandlingarna efter nästa riksdagsval. Centern har nu nått bottennivån i sin vågdal inom rikspolitiken och vi kan nu skönja en uppgång i galluparna. Nu är det endast en väg som kommer att gälla och det är uppåt. Någon bättre budbärare än Allan Blom till att försöka att rädda av vad som räddas kan av de försämrade relationerna mellan SFP och Centern kan nog inte Sfp ledningen inte hitta. Det är ännu två år till valet och mycket kan hända under dessa två år. Själv är jag inte alls orolig för att inte Centern är antingen etta eller två i följande val. Vem av SDP och Samlingspartiet som är med i regeringsbildningen är svårt att säga. Min personliga favorit har jag framfört tidigare och det är SDP.
Det som däremot oroar mig ordentligt är det faktum att SFP nu håller på att igen göra bort sig ordentligt genom att välja Ulla-Maj Wideroos till ordförande i Kustösterbottens förbund. Ett val som med all säkerhet kommer att stå partiet dyrt. Splittringen med Syd-Österbotten och även Mellersta Österbotten kommer att vara ett faktum inom några månader och den stora förloraren kommer att bli staden Vasa med omnejd. Den erfarna, starka, diplomatiska och allmänt accepterade Allan Blom skulle här ha varit ett mycket klokare alternativ för Sfp ledningen. Idealet skulle såklart ha varit att ta in en helt ny ung ordförande, som inte skulle ha varit så bunden av partiets åsikt. Nästa period så har inte SFP längre någon majoritetsställning i Kustösterbottens förbund. Följande landskapsreform kan redan skönjas och med den politik som Wideroos fört de senaste åren och som säkert som amen kommer att fortsätta under hennes ledning i landskapet kommer att resultera i att Kustösterbotten kommer att bli marginaliserat av de stora partierna i den stora lösning som komma skall. Det är bara till att gratulera Seinäjokiborna till valet av Wideroos. Nå valet är inte ännu gjort och Sfp folket kan ju ändra sig i sista sekunden och tex. sända Wideroos in i EU valet och kanske sätta Blom på den plats som han borde sitta. Ett faktum som kvarstår är ju att SFP har försuttit en god chans de hade att sätta in en ung och dynamisk styrelseordförande i Förbundet. Men för svenska Centern är nog valet av Ulla-Maj idealisk då man tänker på Centern's svenska distrikts tillväxtmöjligheter. Med Ulla Maj i ledningen så är det raka spåret för SDP, Kristliga, Samlingspartiet och Centern.
Själv kommer jag att sitta i Förbundets fullmäktige och det skall bli ett intressant men också krävande uppdrag.

5 kommentarer:

  1. I Vasa behöver vi inte bry oss i dessa förbund, Vasa lever på kommersialism och lockar till sig många stora företag varje år. .Dessutom strömmar redan nu utländska studeranden till Vasa vilket jag inte noterat i Seinäjoki. Seinäjoki är enspråkigt medans Vasa idag närmast är trespråkigt.

    Dock håller jag med om att SFP skjuter sig i foten och sågar av grenen som dom sitter på samtidigt som dom trär hängssnaran över huvudet. Vasas räddning finns innom ett Samlingsparti som går tillbaks till det samlingspartiet skall stå för och slutar fåna sig med förbud.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Censuren på ÖT gör att all typ av debatt där är helt snedvriden. Det går inte ens att svara på inlägg man fått.

    Jag postade nyligen ett svar på frågan jag fick under "Yle misstänks för ärekränkning".

    I inlägget hänvisade jag till ett klipp av professor Philippe Rushton på YouTube:

    http://www.youtube.com/watch?v=yvk8HF5hmtM

    Länken är värd att se, eftersom han summerar upp de nyaste resultaten i forskningen om ras och intelligens.

    Jag har också klagat hos riksdagskvinnan Hendriksson gällande de katastrofala censur ÖT sysslar med.

    SvaraRadera
  5. Nu har jag postat följande inlägg under "Yle misstänks för ärekränkning".

    Jag är 99% säker på att de inte publicerar det:

    -- klipp --

    Jag har nu läst Halla-ahos blogg och jag håller inte med så mycket av det han skriver om. Han är mest bekrymrad för den europeiska identiteten då det gäller invandringen.

    Det jag försökt påpeka under evolutionsdebatten, men ofta blivit censurerad, är att det är biologiska skillnader mellan raser.

    Det är ett vanligt påstående är att alla raser är lika, men det stämmer inte. Det är skillnad mellan raser då det gäller hudfärg, medlellängd, atletiska förmågor och andra förmågor. Det här är helt naturligt eftersom rasernas historia och förhållanden där de utvecklats är olika.

    Det här har inget med rasism att göra, utan mer ett intresse för biologi.

    En rasist behöver inte rasskillnader för att vara rasist, det räcker många gånger med kulturskillnader som i Halla-ahos fall.

    Det är ingen poäng i att föneka fakta för ideologins skull. Bättre är att se vad man kan göra åt rasism utan att förneka fakta.

    -- klipp --

    SvaraRadera